OPEN (8:00 tot 18:00)

Nieuws

Gert van Ekris: 'Koffie voor de klant, is mest voor het land!'

Gert van Ekris: 'Koffie voor de klant, is mest voor het land!' 09-04-2012

In de meer dan ruime Toyota-showroom in Maarssen hangt een in 1998 door de Rotterdamse kunstenaar Wiersma geschilderd tableau de la troupe van de derde generatie Van Ekris. De vierde generatie - Stefan van Ekris en Ferry van Ekris - zijn nog niet op doek vereeuwigd. Maar deze coming young men zijn wel degelijk actief in het automobielbedrijf Toyota Van Ekris Maarssen en Mijdrecht.

Een eeuw lang zit de familie Van Ekris al 'in het vak', een branche waarin zich de afgelopen honderd jaar behoorlijk wat veranderingen hebben voorgedaan. Terwijl grootvader Van Ekris in het prille begin van de twintigste eeuw in een bescheiden garage in Breukelen nog Chevrolets en Opels stond aan te slingeren, kijken bij Toyota Van Ekris in 2012 monteurs in een state of the art-garage op een op een Prius Plug-In Hybrid aangesloten laptop.
Gert van Ekris: 'Een schitterend product, deze Prius Hybrid. Geen bijtelling voor de zakelijke rijder, hij is vrijwel geruisloos en - ja, je hoort het goed - hij heeft een benzineverbruik van één op twintig. De perfectie van deze mooi vormgegeven wagen zit 'm in de combinatie van een zeer zuinige benzinemotor en een sterke elektromotor. Daar hebben ze in Japan een decennium laboratoriumen praktijkervaring mee opgedaan. Dit is echt het concept van en voor de toekomst. Het zal niet lang duren en Toyota komt met een type waarmee dertig kilometer kan worden afgelegd op een liter benzine.
' Waarbij Gert van Ekris even iets achterover gaat zitten en met een glimlach zegt: 'Dat is heel belangrijk. Stel je voor, één op dertig! Vergeet niet, Nederlanders zijn allemaal Zeeuws meisje: ons bin zunig! Zestig procent van de door Van Ekris verkochte wagens zijn hybride. De vraag zal nog toenemen.
' Het klantenbestand van Toyota Van Ekris in Maarssen en Mijdrecht bestaat uit tevreden automobilisten uit de wijde, zeg maar gerust de zeer wijde omgeving. Wie eenmaal bij een Van Ekris-vestiging een Toyota kocht, blijft Van Ekris bovendien trouw. Niet om de innemende oogopslag van Gert van Ekris maar gewoon omdat ze heel tevreden zijn over hun auto, de meer dan modale serviceverlening en de prettige ontspannen sfeer binnen het bedrijf.
'Dat is niet overdreven, het is absoluut geen verkooppraatje,' aldus Gert van Ekris. 'Niet alleen zit het autovak ons in de genen, mijn broers en onze zonen beschikken van huis uit ook over goede contactuele eigenschappen. Onze medewerkers, of ze nou bij de receptie zitten of de boekhouding bijhouden, of ze verkoper zijn of monteur, allemaal zullen ook zij iedere klant tegemoet treden zoals ze zelf graag behandeld zouden willen worden. Mijn credo is: koffi e voor de klant, is mest voor het land!'

Wie in de showroom in Maarssen en Mijdrecht wat rond kuiert tussen de daar opgestelde Toyota's, ziet op strategische punten ruime fauteuils en stijlvolle leestafels staan. Die zijn zelden onbezet. Bezoekers nemen een krantje door en drinken een cappuccino terwijl hun wagen een kleine dan wel grote beurt ondergaat. Het heeft bijna iets gezelligs, dat wachten.
'Dat hoor ik vaker,' weet Gert van Ekris. 'Veel van m'n klanten ken ik van naam, er zijn zelfs langdurige vriendschappen uit ontstaan. Het zegt veel over het vertrouwen dat ze in mij stellen én in Toyota.' Op uitnodiging van Toyota-Japan bezochten Gert van Ekris en zijn broers Harry en Ruud een paarmaal de Toyota-fabrieken in het Land van de Rijzende Zon. Ze waren onder de indruk van de effi ciënte manier waarop er in Japan wordt gewerkt. Gert van Ekris: 'De werklust van de Japanse Toyota-medewerkers, de loyaliteit aan het Toyota-bedrijf, de liefde voor het Toyota-product, de technische innovaties die ze realiseerden: je kunt er alleen maar respect voor hebben.

' Gert van Ekris is trots op het dealerschap van Toyota. 'Een Japans familiebedrijf, Toyota. Eigenlijk heet de Japanse oprichter Toyodasan. Van die d maakte de afdeling marketing destijds een t. Ik voel me wel verwant aan Toyota. Toyota Van Ekris is óók een klantgericht familiebedrijf. Wij doen wat we zeggen en blijven open en eerlijk in onze communicatie, onze prioriteit is het tevreden stellen en mobiel houden van onze klanten. Dat lukt ons gelukkig prima!’’ en daar zijn wij onze klanten zeer dankbaar voor.

Interview Thomas Leefl ang met Gert van Ekris Meer over het 100 jaar bestaan op www.vanekris.nl/100jaar

« terug naar het overzicht