OPEN (8:00 tot 18:00)

Nieuws

Dealer niet duurder dan onafhankelijk autobedrijf

Dealer niet duurder dan onafhankelijk autobedrijf 29-05-2011

Een grote beurt bij een merkdealer is gemiddeld genomen niet duurder dan bij een onafhankelijk autobedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van TüV Nord in opdracht van BOVAG Autodealers. De resultaten werden vandaag bekend gemaakt bij het BOVAG Dealercongres in Den Haag.

Blijkens het onderzoek houdt de dealer zich nauwgezetter aan het onderhoudsschema van de fabrikant. Fastfitters rekenen wel minder dan de merkdealer maar de beurten zijn minder compleet en zaken worden vergeten te checken. Wat weer niet aansluit bij de fabrieksvoorschriften.

TüV Nord deed in opdracht van BOVAG Autodealers de afgelopen maanden een uitgebreide steekproef bij de drie autokanalen: merkdealer, onafhankelijk autobedrijf en fastfitter. TüV Nord bood in totaal 27 personenauto’s aan bij de drie kanalen voor een grote beurt volgens fabrieksvoorschrift. Daarbij ging het om negen modellen (onder meer Toyota Yaris, Volkswagen Passat, Ford Focus) met per type steeds drie technisch vergelijkbare auto’s, met gelijkwaardige kilometerstanden, een voor elk kanaal.

Voorafgaand aan de beurt en na afloop werden de auto’s aan een technische inspectie onderworpen door de specialisten van TüV Nord, om vast te kunnen stellen welke werkzaamheden moesten worden uitgevoerd en welke ook daadwerkelijk werden uitgevoerd. Het aanbieden en ophalen van de auto werd gedaan door een mysteryshopper, die bijhield in hoeverre de ontvangst en informatieverstrekking, vooraf en achteraf, in orde waren bij de diverse bedrijven.

Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers, is te spreken over de uitkomst van het onderzoek. ‘Dat de ene beurt de andere niet is, dat wisten we wel. Maar het is goed dat het nu eens onafhankelijk is vastgesteld. Hoewel de fastfitters claimen dat ze volgens fabrieksvoorschriften werken, komt daar in de praktijk weinig van terecht. Een eyeopener is het gegeven dat de dealer niet duurder is dan een onafhankelijk autobedrijf. Fastfitters zijn goedkoper, maar je krijgt er minder voor terug.’

De merkdealers winnen het pleit ten opzichte van de onafhankelijke autobedrijven, door bij de grote beurt goedkopere onderdelen te gebruiken. Daarnaast voeren ze de werkzaamheden sneller uit. Frans Kragten, die vandaag namens BOVAG de onderzoeksresultaten presenteerde en toelichtte, ziet voor de autodealers kansen om zich te positioneren als het beste maar ook het voordeligste adres voor een perfect uitgevoerde grote beurt. ‘Dat begint al aan de balie’, zegt Kragten. ‘Communiceer duidelijk wanneer je de auto bij wijze van service gratis voor de klant hebt gewassen. En maak de rekening glashelder. Als Albert Heijn de kassabon duidelijk kan maken, dan kan de autodealer dat ook.’

''Wij als Toyota dealer zien wij de pakketprijzen steeds scherper worden terwijl de controle punten toenemen! Een universeel die niet gespecialiseerd is in Toyota kan hier gewoon niet tegen op. Door de ervaring en kennis van onze Toyota monteurs gaat een beurt ook vele malen sneller waardoor wij minder loon doorberekenen aan de klant'' Naast een scherpe onderhoudsprijs bieden wij voor elke klant een jaar lang of tot 15.000 km de mobiliteitsgarantie aan. Stel een klant komt met pech te staan voor zijn deur of op de camping ergens in Europa kan er gratis gebruik gemaakt worden van deze pech onderweg service! Wij zijn dus blij met de uitslag van dit onderzoek, eindelijk een bewijs waar wij als dealer al jaren achter staan''  Volgens> Toyota dealer Van Ekris in Maarssen en Mijdrecht.

Bron: www.bovag.nl en www.vanekris.nl

 

« terug naar het overzicht