Maarssen: 0346-557000 | Mijdrecht: 0297-230350 | Alphen: 0172-571437 | GESLOTEN - straks open vanaf: 8:00 uur

Nieuws

Tips: Verbruik cijfers, Hoe werkt het?

Tips: Verbruik cijfers, Hoe werkt het? 21-03-2015

We horen en lezen het regelmatig: Dat verbruikcijfers uit de folder niet in de praktijk gehaald worden. Hoe komt men dan aan die cijfers uit de folder?

De verbruikscijfers uit de folder komen tot stand in een verbuikstest. Deze test MOET worden uitgevoerd volgens de Europeese NEDC (New European Driving Cycle) Autofabriekanten zijn VERPLICHT deze test te laten uitvoeren. Dat is ook goed want anders gaat elk merk roepen dat zij de zuinigste auto hebben. Het is daarmee ook geen fabrieksopgave maar een test wat in Europa verplicht is voor elk automerk.

De Test.
Het is eigenlijk erg raar maar deze test is opgesteld in 1970 en is sindsdien nauwelijks meer aangepast.

De test wordt uitgevoerd op een rollerbank. Dit om invloed van buitenaf constant te houden. (dus geen tegenwind, regen, hellingen) met een buitentemperatuur van ongeveer 25 graden Celsius.

Dan begint de auto aan de korte rit op de rollenbank waar de auto een fictieve rit gaat maken volgens een van te voren opgesteld schema. Hierbij worden zaken zoals Airco, verlichting en verwarming NIET ingeschakeld.

 Grafiek test

NEDC test, verticaal snelheid, horizontaal tijd in sec. In de tabel is aan de linkerkant het stadsverkeer af te lezen van de (ECE15-rijcyclus) Het verbruik buiten de stad staat aan de rechterzijde (EUDC-rijcyclus)

De ECE15 testrit simuleer een stadsrit van 4KM met een gemiddelde snelheid vna 18.7KM/H en met een maximun snelheid van 50km/h. De totale duur van deze test is 780 seconde. Hetzelfde deel van de ECE15 rit wordt 4x herhaald.

De buitenrit volgt (EUDC) en bestaat ui de volgende acties:

- 20 seconden stationair draaien - Optrekken naar 70km/h in 40 seconden en dan 52 seconden met constante snelheid - Terug laten zakken naar 50km/h in 9 seconden en 68 met constante snelheid - Optrekken naar 70km/h in 12 seconden en 50 seconden constante snelheid - Optrekken naar 100km/h in 35 seconden met een constante snelheid. - Optrekken naar 120km/h in 20 seconden en 10 seconden constante snelheid -Terug laten zakken naar 0km/h in 33 seconden en 20 seconden stationair laten draaien.

Uit het verbuik uit deze test kom een officieel verbruikscijfer ofwel het normververbruik voort.

Komt deze test overeen met het dagelijkse praktijk??

NEE! Geen van alle testen komen in de buurt van de dagelijkse praktijk aangezien er geen gemiddelde dagelijkse praktijk bestaat. Er zijn zeer veel factoren die invloed hebben op het brandstofverbruik waarvan we de belangrijkste hebben opgesomd:

  • Temperatuur, Hoe lager de temperatuur hoe hoger het verbruik
  • Wind
  • Bandenspanning
  • Ondergrond wegdek, vlakke weg of helling
  • Belading, aanhanger, voorwerpen op het dak
  • Uiteraard de rijstijl van de bestuurder zelf
  • Airco aan of uit
  • Banden maat 

Wil je meer weten over hoe je je rijstijl kunt aanpassen en zelfs verbeteren! Ga dan naar www.hetnieuwerijden.nl

 

Categorie: Tips, Van Ekris nieuws
« terug naar het overzicht